TM_680
10 24|2|2025 #680 Πρόσφατη έκθεση τη ς EY , “ How can we upskill Gen Z as fast as we train AI? ”, π ου εκπονήθηκε με την υποστήρι- ξη της Microsoft και της TeachAI, αναδεικνύει ένα κρίσιμο ζήτημα: Η Gen Z, παρότι μεγαλώνει με την τεχνολογία ως αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς της, δεν είναι απαραίτητα τόσο εξοικειωμένη με την τεχνητή νοημοσύνη όσο μπορεί να πιστεύουμε. Μέσα από ερωτήσεις τύπου κουίζ, η έκθεση εξετάζει τις δεξιό- τητες περισσότερων από 5.000 νέων από 16 χώρες και αναδει- κνύει ότι, ενώ η Gen Ζ κατανοεί σε ποιες περιπτώσεις μπορεί η AI να είναι χρήσιμη και να έχει πρακτική εφαρμογή, συχνά υπε- ρεκτιμά τις ικανότητές της στη χρήση και αξιολόγησή της. Ει- δικότερα, η κριτική ικανότητα των νέων να εντοπίζουν τα όρια και τις αδυναμίες της AI, αποδεικνύεται περιορισμένη. Η έρευνα αποκαλύπτει ότι η Gen Z έχει ενσωματώσει την τε- χνητή νοημοσύνη στην καθημερινότητά της, αλλά με σημα- ντικές διαφοροποιήσεις στο επίπεδο χρήσης. Συγκεκριμένα, το 61% προσαρμόζουν τη χρήση της AI ανάλογα με τις προ- σωπικές ή επαγγελματικές ανάγκες τους, το 15% την αξιο- ποιούν με μεγάλη συχνότητα, ενώ το 24% τη χρησιμοποιούν σπάνια ή καθόλου. Όσον αφορά το επίπεδο δεξιοτήτων, η Gen Z κατανοεί καλά τις βασικές χρήσεις της AI, με το 69% να αναγνωρίζουν τις καθη- μερινές εφαρμογές της. Ωστόσο, φαίνεται πως είναι λιγότερο σίγουροι για την εξοικείωσή τους με τη σύνταξη αποτελεσματι- κών prompts (56%), ενώ μόλις το 44% δηλώνουν ότι μπορούν να αναγνωρίσουν πότε τα συστήματα AI ενδέχεται να δημιουρ- γούν ή να παρουσιάζουν λανθασμένα δεδομένα και ψευδείς πληροφορίες. Από την άλλη πλευρά, είναι ενθαρρυντικό ότι οι συμμετέχο- ντες αναγνωρίζουν τη σημασία, τόσο των τεχνικών δεξιοτήτων (hard skills), όσο και των soft skills που απαιτούνται για τη σω- στή και αποτελεσματική χρήση της AI. Έτσι, η δημιουργικότητα και η περιέργεια θεωρούνται από τη Gen Z ως οι σημαντικότε- ρες δεξιότητες (52%), ενώ ακολουθούν η κριτική σκέψη (47%) και ο προγραμματισμός (46%). Από τη μία πλευρά, οι νέοι ανα- γνωρίζουν ότι η AI μπορεί να εξοικονομήσει χρόνο, να διευκο- λύνει την ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων και να μειώσει τα ανθρώπινα λάθη. Την ίδια στιγμή, όμως, εκφράζουν ανησυχίες για τις κοινωνικές επιπτώσεις της, όπως η αύξηση της ανεργίας, ο περιορισμός της ανθρώπινης μάθησης και δημιουργικότητας, καθώς και η διάδοση ψευδών πληροφοριών. Το 42% των συμμετεχόντων πιστεύουν ότι οι εκπαιδευτικοί αποθαρρύνουν τη χρήση της AI για ορισμένες διεργασίες, ενώ μόνο το 15% δηλώνουν ότι οι εργοδότες τους ακολουθούν πα- ρόμοια προσέγγιση. Αυτό πιθανώς αντανακλά τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών για τη λογοκλοπή και την υπερβολική εξάρ- τηση των μαθητών από την τεχνολογία, καθώς προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην προετοιμασία των νέων για την αγορά εργασίας και στην ανάπτυξη ουσιαστικών δεξιοτήτων. Τα ευρήματα δείχνουν, επίσης, ότι τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι επιχειρήσεις, προσπαθούν συνεχώς να συμβαδίσουν με την ταχύτατη εξέλιξη της AI. Παρά τις προκλήσεις, η έκθεση προτείνει τρόπους με τους οποίους οι επιχειρήσεις μπορούν να βοηθήσουν στη γεφύρωση του χάσματος γνώσεων γύρω από την AI για τη Gen Z. Η γενιά αυτή, τείνει να βλέπει την AI με αισιοδοξία, ωστόσο συχνά υπερεκτιμά την ικανότητά της να την αξιολογεί κριτικά και να τη χρησιμοποιεί με τον βέλ- τιστο τρόπο. Αυτό προσφέρει στις επιχειρήσεις μια μοναδική ευκαιρία να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους για την ανα- βάθμιση των δεξιοτήτων του ηλικιακά νεότερου ανθρώπινου κεφαλαίου τους. Η Gen Z δεν είναι αρκετά εξοικειωμένη με την AI
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz