TM_599

8 16|10|2024 #599 Η ESET σ ε συνεργασία με κορυφαίους ειδικούς στον τομέα της ψυχολογίας και της εκπαίδευσης, επισημαίνει τη σημα- σία της ψηφιακής εκπαίδευσης για την καλύτερη προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο. Οι προβλέψεις δείχνουν ότι στο μέλλον, 9 στις 10 θέσεις εργασίας θα απαιτούν προηγμένες ψηφιακές δε- ξιότητες. Παρά το γεγονός ότι τα παιδιά είναι «κολλημένα» στις έξυπνες συσκευ- ές τους, πολλά εξακολουθούν να μην κατανοούν σε βάθος πώς να τις χρησι- μοποιούν αποτελεσματικά. Ακόμα και οι νέοι ενήλικες, που μπαίνουν τώρα στην αγορά εργασίας, δυσκολεύονται. Σε πολλές χώρες, η ψηφιακή εκπαίδευση δεν θεωρείται ακόμα αρκετά σημαντική, ώστε να συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα σπουδών των σχολείων. Ο παρακάτω χάρτης δείχνει πώς αντιμετωπίζεται η ψηφιακή εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο. Τα σχολεία πρέπει να αναπτύξουν κα- λύτερα δομημένα προγράμματα σπου- δών, να τα ενημερώνουν τακτικά και να ενσωματώνουν ψηφιακές δεξιότητες σε διάφορα μαθήματα. Ενώ τα παιδιά μπο- ρούν να μαθαίνουν στο σπίτι από τους γονείς τους ή με τη μέθοδο της αυτοδι- δασκαλίας, οι προσεγγίσεις αυτές είναι συχνά ανοργάνωτες και επιπλέον δεν παρέχουν την απαραίτητη κοινωνική αλ- ληλεπίδραση που προσφέρει το σχολείο. Από τη στιγμή που ένα παιδί αποκτά την πρώτη του έξυπνη συσκευή, οι γο- νείς θα πρέπει να δώσουν τουλάχιστον ένα βασικό μάθημα ψηφιακής ασφά- λειας. Αυτό θα πρέπει να καλύπτει το τι μπορεί να συναντήσει στο διαδίκτυο, τι είναι κατάλληλο και τις βασικές αρχές της ψηφιακής ασφάλειας, όπως το να μην μοιράζονται προσωπικές πληροφο- ρίες με αγνώστους και να κατανοούν ότι δεν είναι όλα αληθινά στο διαδίκτυο. Οι γονείς θα πρέπει επίσης να παρακολου- θούν ποιες ιστοσελίδες επισκέπτεται το παιδί τους. Για τα παιδιά του δημοτικού σχολείου, είναι σημαντικό να τα διδάξουμε για τους διαδικτυακούς κινδύνους, όπως τα «αρπακτικά» του διαδικτύου και τις απάτες phishing. Πρέπει να έχουν σχέ- ση εμπιστοσύνης με τους γονείς τους, ώστε αν συναντήσουν κάτι ύποπτο ή ανησυχητικό, να νιώθουν άνετα να το εκμυστηρευτούν αμέσως. Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, θα πρέπει να εκπαι- δεύονται για τους τρόπους αντίδρασης απέναντι στον διαδικτυακό εκφοβισμό. Πρέπει να γνωρίζουν πώς να αντιδρά- σουν αν γίνουν στόχος. Παράλληλα με όλα αυτά, το σχολείο θα πρέπει να εκ- παιδεύσει τα παιδιά σχετικά με το πώς λειτουργούν οι συσκευές τους, πώς λειτουργούν οι εφαρμογές και πώς μπο- ρούν να αξιοποιηθούν ορισμένες από τις λειτουργίες τους. Στον σημερινό κόσμο, γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τα παιδιά να παραμεί- νουν συγκεντρωμένα. Για να κρατήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών, οι εκπαι- δευτικοί πρέπει να κάνουν τα μαθήματα πιο διαδραστικά. Η διδακτέα ύλη πρέπει επίσης να ενημερώνεται τακτικά για να συμβαδίζει με τις νέες τεχνολογίες και τα νέα εργαλεία. Οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ενημερώνονται για αυτές τις αλλαγές μέσω της συνεχούς επαγγελμα- τικής εξέλιξης. Επιπλέον, σε ορισμένες χώρες θα πρέπει να εξελιχθεί ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα. Η αποστήθι- ση γεγονότων, που κάποτε αποτελούσε τον ακρογωνιαίο λίθο της εκπαίδευσης, δεν είναι πλέον αρκετή. Στον σημερινό κόσμο, είναι πιο σημαντικό να γνωρίζει κανείς πώς να βρίσκει και να επαληθεύει αποτελεσματικά πληροφορίες. Αυτή η αλλαγή αποτελεί σημαντική πρόκληση για το εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο θα πρέπει αργά ή γρήγορα να αντιμετω- πίσει αυτά τα ζητήματα. Η σημασία της εκπαίδευσης των παιδιών στην ψηφιακή ασφάλεια

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz