TM_553

6 22|7|2024 #553 Στην πόντιση, για πρώτη φορά, υποθαλάσσιου παρατηρη- τηρίου Ποσειδωνίας προχώρησε η ερευνητική ομάδα του προγράμματος Vodafone Posidonia στο Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Ζακύνθου ( ΕΘΠΖ), στον κόλπο του Λαγανά, υπό την επιστημονική επίβλεψη του Καθηγητή Περιβαλλοντικής και Γεωλογικής Ωκεανογραφίας, διευθυντή του Oceanus Lab του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών και Κοσμή- τορα της Σχολής Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου, κου Γιώργου Παπαθεοδώρου. Ο κόλπος του Λαγανά επιλέχθηκε ως το πιλοτικό σημείο προσω- ρινής πόντισης και δοκιμής του παρατηρητηρίου για διάστημα 15 ημερών λόγω της μεγάλης οικολογικής αξίας και της σημα- ντικής βιοποικιλότητας της θαλάσσιας έκτασης του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου Ζακύνθου. Το παρατηρητήριο ποντίστηκε από δύτες σε προεπιλεγμένο αμμώδες «ξέφωτο» του λιβαδιού Ποσειδωνίας, στον βυθό του Λαγανά, σε βάθος περίπου 10m. Πρόκειται για ένα καινοτόμο υποβρύχιο παρατηρητήριο μεγάλων τεχνολογικών δυνατοτήτων που αναβαθμίζει ιδι- αίτερα τις θαλάσσιες έρευνες σχετικά με την Ποσειδωνία, αλλά και ευρύτερα. Το παρατηρητήριο περιλαμβάνει ελα- φρύ ερευνητικό εξοπλισμό παρακολούθησης του ενδημικού φυτού της Μεσογείου, σύστημα οπτικής καταγραφής 360° με υψηλής τεχνολογίας κάμερα, αισθητήρες IoT μέτρησης περιβαλλοντικών παραμέτρων και ένα υδρόφωνο για την καταγραφή του θαλάσσιου θορύβου. Οι αισθητήρες του παρατηρητηρίου επιτρέπουν τη συλλογή δεδομένων για τη θερμοκρασία, την ενεργό οξύτητα και την αλατότητα της θά- λασσας, την ποσότητα διαλυμένου οξυγόνου και το δυναμικό οξειδοαναγωγής μεταξύ άλλων παραμέτρων. Με τη βοήθεια των σύγχρονων συστημάτων μέτρησης και καταγραφής του παρατηρητηρίου, ελέγχεται η περιβαλλοντική κατάσταση της περιοχής και συσχετίζεται με τους in situ καταγεγραμμένους δείκτες οικολογικής ποιότητας της Ποσειδωνίας, με στόχο να διαμορφωθούν πρωτόκολλα παρακολούθησής της. Σύμφωνα με νέα πανελλαδική έρευνα τη ς Focus Bari , σχετικά με τις αντιλή- ψεις των Ελλήνων για την εμπορική ναυτιλία και τις προκλήσεις που αντιμε- τωπίζει ο κλάδος, διαπιστώνεται ότι: • Το αίσθημα της ναυτοσύνης δεν είναι αναπτυγμένο στα ελληνόπουλα, με δύο στους τρεις Έλληνες να δηλώνουν ότι δεν καλλιεργείται καθόλου. • Αν και το 45% των ερωτηθέντων θεω- ρεί την ελληνική εμπορική ναυτιλία ως πολύ αναπτυγμένη, οι νέοι έχουν αντί- θετη άποψη. • Το 53% των Ελλήνων δεν θα επέλεγε ή δεν θα πρότεινε σε κάποιον δικό του την ενασχόληση με τη ναυτιλία. Η αντί- ληψη ότι είναι μέτρια ή δύσκολη η εύρε- ση εργασίας στη ναυτιλία αναδεικνύει την ανάγκη για περαιτέρω ενίσχυση της σύνδεσης μεταξύ εκπαίδευσης και αγο- ράς εργασίας. Παράλληλα, οι προκλή- σεις που σχετίζονται με την αντίληψη ότι τα μεγάλα ταξίδια και τα εξαντλητι- κά ωράρια / πίεση εργασίας είναι αντι- κίνητρα για να ασχοληθεί κάποιος με τη ναυτιλία, αναδεικνύει την ανάγκη για περαιτέρω ενίσχυση της σύνδεσης με- ταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας. • Μόνο το 13% γνωρίζει την παγκόσμια πρωτιά της ελληνικής ναυτιλίας και μό- λις το 1% των νέων. Παράλληλα, ένας σημαντικός αριθμός Ελλήνων δεν ανα- γνωρίζει τις προοπτικές καριέρας που προσφέρει η ναυτιλία, παρά τις καλές οικονομικές απολαβές που προσφέρει, όπως υποστηρίζεται. • Παρόλο που το 64% των πολιτών αξι- ολογεί ότι η ελληνική εμπορική ναυτι- λία θα αναπτυχθεί στο μέλλον, μόνο το 26% τη θεωρεί σημαντική πηγή εσό- δων για την εθνική οικονομία. • Τέλος, εμφανίζεται έκδηλη η ανάγκη για δράσεις όσον αφορά στην ενδυνάμωση της σχέσης των νέων με τη ναυτιλία. Η ει- δική ενημέρωση στα σχολεία και η βελτί- ωση των ναυτικών σχολών είναι κρίσιμες για να αυξηθεί το ενδιαφέρον για καριέ- ρα στη ναυτιλία. Παράλληλα, εξίσου ση- μαντικό θεωρείται και η βελτίωση εκπαί- δευσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το 13% των Ελλήνων γνωρίζει την παγκόσμια πρωτιά της ελληνικής ναυτιλίας Υποβρύχιο παρατηρητήριο στη Ζάκυνθο από το Vodafone Posidonia

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz