TM_510

8 21|5|2024 #510 Σημαντικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ευρήματα της έκθεσης European Payment Report για την Ελλάδα για το 2024, που παρουσιάζει η Intrum για 5η συνεχή χρονιά μετά από έρευνα στην οποία συμμετείχαν 240 εκπρόσωποι από επιχειρήσεις σε 15 κλάδους της ελ- ληνικής αγοράς. Η έκθεση για την Ελλά- δα αποτελεί μέρος της πανευρωπαϊκής έρευνας που διεξήγαγε η Intrum ταυτό- χρονα σε 25 ευρωπαϊκές χώρες κατά το διάστημα από 5 Δεκεμβρίου 2023 έως 12 Μαρτίου 2024. Σύμφωνα με τα ευρήματα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός με την ανάπτυξη ηλε- κτρονικών υπηρεσιών, η βελτίωση της αποδοτικότητας και η αποτελεσματική διαχείριση των πληρωμών με σκοπό την ενίσχυση της ρευστότητας και των ανα- πτυξιακών σχεδίων αποτελούν στρατη- γικές προτεραιότητες για τις επιχειρή- σεις. Σε αυτό το πλαίσιο, αναδεικνύεται η ανάγκη εκσυγχρονισμού της οικονο- μικής διαχείρισης από την πλευρά των επιχειρήσεων, η αξιοποίηση σύγχρονων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης και η εφαρμογή ενός βιώσιμου πλαισίου δια- χείρισης του κύκλου πληρωμών. Συνολικά, οι ελληνικές επιχειρήσεις φαί- νονται συγκρατημένα αισιόδοξες, ενώ επιβεβαιώνεται και στα φετινά ευρήματα ότι αντιλαμβάνονται σε σημαντικό βαθ- μό την αξία της βιώσιμης ανάπτυξης. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η βελτίωση της αποδοτικότητας και η ενίσχυση της ρευστότητας και των ταμειακών ροών αποτελούν στρατηγικές επιχειρηματικές προτεραιότητες για το 2024. Το 77% των επιχειρήσεων που συμμετεί- χαν στην έρευνα δηλώνει ότι στρατηγική προτεραιότητα για τη φετινή χρονιά απο- τελεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός, πο- σοστό κατά 6% υψηλότερο από αυτό του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Επτά στις δέκα επιχειρήσεις (72%) δηλώνουν ότι έχουν ως στόχο να μειώσουν τα κόστη και να βελτιώσουν την αποδοτικότητά τους. Η ενίσχυση της ρευστότητας είναι μία ακόμη προτεραιότητα στην ατζέντα των επιχειρήσεων που ερωτήθηκαν, σε πο- σοστό 67%. Το αντίστοιχο ποσοστό για το 2023 ήταν 79%. Αισιόδοξες εμφανίζονται οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα σχετικά με τις ευκαιρίες και προοπτικές για τα επόμενα 2-3 έτη. Πε- ρισσότερες από τέσσερις στις δέκα επι- χειρήσεις (43%) που συμμετείχαν στην έρευνα θέτουν ως βασική προτεραιότη- τα για το 2024 την ανάπτυξή τους. Το 65% δηλώνει ότι η διαμόρφωση νέων ψηφιακών επιχειρηματικών μοντέλων και ηλεκτρονικών υπηρεσιών μπορούν να αποτελέσουν μία βιώσιμη και ση- μαντική επένδυση. Αντίστοιχα, το 55% προσβλέπει σε ανάπτυξη στην εγχώρια αγορά και τέσσερις στις δέκα σε επέκτα- ση στην ευρωπαϊκή αγορά. Οι μισές επι- χειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα από την Ελλάδα, αλλά και κατά μέσο όρο πανευρωπαϊκά (49%), δηλώνουν ότι επι- θυμούν να αναπτυχθούν διεθνώς, αλλά οι πρακτικές προκλήσεις στο back office, π.χ. η διαχείριση πληρωμών και ταμεια- κών ροών, τις εμποδίζουν. Οι μακροοικονομικές συνθήκες συνε- χίζουν να επηρεάζουν σημαντικά τις επιχειρήσεις. Σε ποσοστό 55% οι συμμε- τέχοντες αναμένουν ότι τα επιτόκια θα συνεχίσουν να αυξάνονται, γεγονός που τις καθιστά ακόμη πιο επιφυλακτικές κατά τον σχεδιασμό δανεισμού και δαπανών. Σε ποσοστό 56% οι ερωτώμενοι πιστεύ- ουν ότι εάν δεν έχουν μία υπεύθυνη πε- ριβαλλοντική στάση, θα οδηγηθούν σε απώλεια πελατών. Περισσότερες από τις μισές (52%) επιχει- ρήσεις της έρευνας δηλώνουν ότι κατά την προηγούμενη χρονιά πραγματοποί- ησαν σημαντική προσπάθεια ώστε να υιοθετήσουν βιώσιμες πρακτικές. Η εκπρόθεσμη εξόφληση των οφειλών από τους πελάτες αποτελεί τον πιο ση- μαντικό παράγοντα που επηρεάζει τον κύκλο πληρωμών, δηλώνει το 63%. Ακο- λουθούν τα υψηλά επιτόκια (56%), η επί- δραση της κλιματικής αλλαγής (55%), η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας (54%) και η γεωπολιτική αστάθεια (50%). Οι επιχειρήσεις εστιάζουν στην αποτελε- σματικότερη διαχείριση των πληρωμών. Το 43% πιστεύει ότι εάν είχε βελτιώσει τις πρακτικές είσπραξης χρημάτων που εφαρμόζονται, θα είχε αποφευχθεί η δημιουργία επισφαλών οφειλών (ευρω- παϊκός Μ.Ο.: 42%). Σχεδόν τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις της έρευνας δηλώ- νουν ότι θα έπρεπε να εστιάζουν στην αποτελεσματικότερη διαχείριση πλη- ρωμών, περισσότερο στις λίγων ημερών ληξιπρόθεσμες οφειλές. Το 65% εκτιμά ότι οι εκπρόθεσμες πληρωμές από τους πελάτες θα αυξηθούν εντός των επόμε- νων 12 μηνών. Περισσότερες από τις μι- σές επιχειρήσεις (52%), που συμμετείχαν στην έρευνα, δυσκολεύονται να κατανο- ήσουν με σαφήνεια τη δυνατότητα των πελατών τους να πληρώνουν εγκαίρως και στο ακέραιο τις οφειλές τους, πο- σοστό που εκφράζει και τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Το 57% αναφέρει ότι θα επιθυ- μούσε να εξοφλεί νωρίτερα τους προμη- θευτές κάτι που δεν είναι εφικτό επί του παρόντος, ενώ το 56% δηλώνει ότι λαμ- βάνει μέτρα ώστε να καταφέρνει να εξο- φλεί έγκαιρα, ποσοστό υψηλότερο κατά 4 μονάδες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η έγκαιρη αποπληρωμή οδηγεί σε βελτί- ωση της επιχειρηματικής δραστηριότη- τας και σε επενδυτικές ευκαιρίες. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, που συμμετεί- χαν στην έρευνα, δήλωσαν ότι δαπανούν κατά μέσο όρο την εβδομάδα 10,3 ώρες – που αντιστοιχούν σε 73 εργάσιμες ημέ- ρες ετησίως – για θέματα διαχείρισης πληρωμών, ενώ για το προηγούμενο έτος ήταν 78 ημέρες. Η ταχύτερη απο- πληρωμή οφειλών από τους πελάτες θα οδηγήσει σε ενίσχυση των επενδύσεων της επιχείρησης σε αντίστοιχα ταχύτερη αποπληρωμή των προμηθευτών (65%), βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυ- πώματος (59%), επενδύσεις σε νέα προϊ- όντα και υπηρεσίες (57%), υιοθέτηση της ψηφιακής καινοτομίας (46%), εφαρμογή ψηφιακής στρατηγικής (43%). Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοη- θήσει στη διαχείριση των ληξιπρόθε- σμων οφειλών. Το 43% πιστεύει ότι η προσωποποιημένη επικοινωνία μέσω AI θα βελτιώσει τη διαχείριση των ληξιπρό- θεσμων οφειλών, σχεδόν τέσσερις στις δέκα (38%) επιχειρήσεις θεωρούν ότι θα συμβάλλει στον εντοπισμό σφαλμάτων στα δεδομένα πληρωμών, ενώ το 34% δηλώνει ότι θα βελτιωθεί ο τρόπος αξι- ολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας των πελατών τους. Το 55% δηλώνει ότι μέσα στα επόμενα χρόνια θα κάνουν δοκιμές χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης σε περιορισμένο βαθμό για τη διαχείριση των πληρωμών. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο το 8% δη- λώνει ότι θα κάνει εκτεταμένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για τη διαχείριση πληρωμών και την back-office υποστή- ριξη, ποσοστό κατά 3% υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Πώς βλέπουν τις σύγχρονες τεχνολογίες οι ελληνικές επιχειρήσεις

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz