TM_459

12 29|2|2024 #459 Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφι- ακής Διακυβέρνησης «Λήψη μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2065 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλί- ου και του Συμβουλίου της 19ης Οκτω- βρίου 2022 σχετικά με την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών και την τροποποί- ηση της οδηγίας 2000/31/ΕΚ («Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες»)». Το σχέδιο νόμου διαμορφώνει τις κατάλ- ληλες συνθήκες για την πλήρη και απο- τελεσματική εφαρμογή της «Πράξης» για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act), μίας ιδιαιτέρα σημαντικής νομο- θετικής πρωτοβουλίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην Ελλάδα. Η «Πράξη» στοχεύει στις διαδικτυακές πλατφόρμες, με έμφαση στις λεγόμενες «πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρ- μες», όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύω- σης και οι μηχανές αναζήτησης, οι οποί- ες ενέχουν ιδιαίτερους κινδύνους όσον αφορά στη διάδοση παράνομου περιε- χομένου και στην πρόκληση ζημίας σε κοινωνικό επίπεδο. Μέχρι σήμερα έχουν οριστεί από την Ευ- ρωπαϊκή Επιτροπή 22 μεγάλες πλατφόρ- μες και μηχανές αναζήτησης μεταξύ άλ- λων: Alibaba Ali Express, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Google Search, Google Play, Google Maps, Google Shopping, YouTube, Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, X (πρώην Twitter), Wikipedia, Zalando, Bing. Στόχος της «Πράξης» είναι η βελτίωση της προστασίας των χρηστών στο διαδί- κτυο με έμφαση στην καταπολέμηση της διακίνησης παράνομου περιεχομένου και την παραπληροφόρηση. Μεταξύ άλλων, η «Πράξη»: • Προβλέπει στοχευμένα μέτρα αντιμε- τώπισης παράνομων προϊόντων, υπηρε- σιών ή περιεχομένου, μεταξύ των οποί- ων ένας μηχανισμός για την επισήμανση τέτοιου περιεχομένου από τους χρήστες. • Δημιουργεί νέες υποχρεώσεις ιχνηλασι- μότητας στις διαδικτυακές αγορές, ώστε να διευκολύνεται ο εντοπισμός των πω- λητών παράνομων προϊόντων ή εύλογες προσπάθειες από διαδικτυακές αγορές για τον δειγματοληπτικό έλεγχο της νο- μιμότητας των προϊόντων. • Θέτει περιορισμούς στις διαφημίσεις, όπως για παράδειγμα η απαγόρευση προβολής διαφημίσεων που βασίζονται σε τεχνικές κατάρτισης προφίλ με ευαί- σθητα προσωπικά δεδομένα, όπως για παράδειγμα τα δεδομένα υγείας. • Προβλέπει την έκδοση εντολών ανάλη- ψης δράσης κατά παράνομου περιεχομέ- νου από αρμόδιες εθνικές δικαστικές ή διοικητικές αρχές. Μόλις οι πάροχοι υπη- ρεσιών λάβουν τέτοια εντολή, οφείλουν να ενημερώνουν χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση σχετικά με τις πράξεις στις οποίες προέβησαν για την εκτέλεσή της. • Στην Ελλάδα τον κομβικής σημασίας ρόλο του Συντονιστή Ψηφιακών Υπηρε- σιών αναλαμβάνει η Εθνική Επιτροπή Τη- λεπικοινωνίων και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), η οποία ως Ανεξάρτητη Αρχή θα είναι αρμόδια για την εποπτεία των ενδιάμε- σων υπηρεσιών που είναι εγκατεστημέ- νες στη χώρα μας και /ή για τον συντο- νισμό με τις ειδικές τομεακές αρχές. Ως αρμόδιες αρχές ορίζονται το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) και η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσω- πικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) για ζητήματα που αφορούν στις αρμοδιότητές τους και συγκεκριμένα στην προστασία ανη- λίκων και τις διαφημίσεις. Με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψη- φιακής Διακυβέρνησης: • Πραγματοποιείται ο ορισμός του Συ- ντονιστή Ψηφιακών Υπηρεσιών και των αρμόδιων αρχών, στις οποίες παρέχεται εξουσία επίβλεψης των παρόχων ενδι- άμεσων υπηρεσιών και επιβολής της «Πράξης», καθώς και η ρύθμιση των επι- μέρους αρμοδιοτήτων τους. • Διασφαλίζεται ότι οι εντολές ανάληψης δράσης κατά παράνομου περιεχομένου και οι εντολές παροχής πληροφοριών που εκδίδονται από τις αρμόδιες δικαστικές ή διοικητικές αρχές πληρούν κατά το περιε- χόμενό τους τις απαιτήσεις της «Πράξης». • Συστήνεται Συμβουλευτική Επιτροπή στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνη- σης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες και ο κα- θορισμός των αρμοδιοτήτων της. • Καθορίζεται η διαδικασία επιβολής αναλογικών και αποτελεσματικών κυ- ρώσεων που δύναται να επιβληθούν σε παρόχους ενδιάμεσων υπηρεσιών για τις παραβάσεις της «Πράξης» και του παρό- ντος νόμου. • Ρυθμίζονται ζητήματα έννομης προ- στασίας και του δικαιώματος προσφυγής κατά των αποφάσεων του Συντονιστή και των λοιπών αρμόδιων αρχών. • Δημιουργείται Μητρώο των εγκατεστη- μένων στην Ελλάδα παρόχων ενδιάμε- σων υπηρεσιών και ο καθορισμός της δι- αδικασίας και του τρόπου τήρησής του. Το Digital Services Act στην Ελλάδα

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz