TM_403

12 29|11|2023 #403 Οι κυβερνήσεις και η βιομηχανία οφεί- λουν να πραγματοποιήσουν μετασχη- ματιστικές αλλαγές για το μηδενικό ισοζύγιο (net zero), αλλά επί του παρό- ντος βρίσκουν μπροστά τους σημαντικά εμπόδια, όπως το παγκόσμιο δημόσιο χρέος, οι εγχώριες εντάσεις, η αύξηση των αντιθέσεων στα σχέδια απαλλαγής από τον άνθρακα και η ανάγκη προ- στασίας του ενεργειακού εφοδιασμού, σύμφωνα με την έκθεση 2023 Net Zero Readiness τη ς KPMG . Μετά από συζητήσεις με ειδικούς στην κλιματική αλλαγή σε 24 αγορές και 6 οικο- νομικούς κλάδους, η έκθεση αναδεικνύει όσους βρίσκονται στην πρώτη γραμμή χάρη στην πρόοδό τους προς το μηδενι- κό ισοζύγιο και εκείνους στους οποίους η διαδικασία συντελείται πιο αργά. Σε ορισμένες αγορές και κλάδους, ο αντί- κτυπος των projects χαμηλών εκπομπών άνθρακα στην άγρια ζωή, τη βιοποικιλό- τητα και τις τοπικές κοινότητες πυροδο- τεί μια αύξηση των «πράσινων» συγκρού- σεων, προκαλώντας εντάσεις μεταξύ των έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και του τοπικού περιβάλλοντος. Σε επίπεδο χώρας, τροχοπέδη για την ουσιαστική πρόοδο αποτελεί η αντίθεση σε μέτρα που θεωρείται ότι επιφέρουν σημαντικό κόστος στην επιβίωση των ανθρώπων. Σε ταχέως αναπτυσσόμενες οικονομί- ες, η ραγδαία αυξανόμενη ζήτηση για ενέργεια οδηγεί σε επενδύσεις τόσο στην παραγωγή καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα όσο και ορυκτών καυσίμων, που σημαίνει ότι ορισμένες χώρες, όπως η Ινδία, είναι σχεδόν απί- θανο να επιτύχουν μηδενικό ισοζύγιο άνθρακα έως το 2070, ενώ στην Κίνα, η κατανάλωση άνθρακα προβλέπεται να αυξηθεί έως το 2025. Η πρόοδος, επίσης, ποικίλλει ανά τομέα. Παρά τις παγκόσμιες διακυμάνσεις στα επίπεδα υιοθέτησης, η σημαντική αύξη- ση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί παγκόσμια ιστορία επιτυχίας για το πόσο γρήγορα ορισμένοι τομείς μπορούν να απαλλαγούν από τον άν- θρακα. Ωστόσο, στους διεθνείς κλάδους της αεροπορίας και της ναυτιλίας, ο ρυθ- μός της αλλαγής είναι σημαντικά πιο αρ- γός και ο στόχος της επίτευξης του μηδε- νικού ισοζυγίου έως το 2050 εξαρτάται από σημαντικές αυξήσεις στην παραγω- γή Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων, καθώς και από την παροχή κίνητρων από τις κυβερνήσεις. Ο κος Δημήτρης Παπακανέλλου , Partner, Consulting, Head of Strategy, Customer & Operations για την KPMG στην Ελλάδα αναφέρει σχετικά: «Η Ελ- λάδα, όντας μέλος της Ευρωπαϊκής Ένω- σης, έχει θέσει ιδιαίτερα φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών CO 2 για το 2030, καθώς και μηδενικού απο- τυπώματος για το 2050. Το 2022, η Ελ- λάδα κατάφερε να μειώσει τις συνολικές εκπομπές CO 2 κατά 34,1% συγκριτικά με το 2010, ενώ η αντίστοιχη ευρωπαϊκή (μέση) μείωση ήταν 19,6%. Ο κυρίαρχος τομέας στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην Ελλάδα είναι ιστορικά η παραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας, καταλαμβάνοντας περίπου το 50% των συνολικών εκπομπών, είναι όμως ταυ- τόχρονα και ο ηγετικός τομέας στις προ- σπάθειες μετάβασης προς την κλιματική ουδετερότητα. Παρόλο που φαίνεται πως η Ελλάδα εί- ναι στη σωστή τροχιά, χρειάζονται να γίνουν ακόμη μεγάλες προσπάθειες από όλους τους τομείς της οικονομίας. Στον τομέα του ηλεκτρισμού, η κλιματική ου- δετερότητα θα επέλθει από την πράσι- νη παραγωγή ενέργειας μέσω ΑΠΕ, κάτι που όμως απαιτεί τη συνεργασία και τον συντονισμό με παράλληλες επενδύσεις σε τεχνολογίες αποθήκευσης, αλλά και σε διεθνείς ηλεκτρικές διασυνδέσεις. Η μεγαλύτερη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων και η χρήση βιοκαυσίμων θα αποτελέσουν τους σημαντικότερους άξονες για τη σταδιακή απανθρακοποί- ηση των μεταφορών, ενώ στα κτίρια η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικό- τητας είναι ύψιστης σημασίας. Τέλος, στον βιομηχανικό τομέα, οι τεχνολογίες δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCS) φαίνεται πως αποτε- λούν τον ταχύτερο τρόπο μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος, ιδιαίτερα σε κλάδους, όπως τα διυλιστήρια και οι τσιμεντοβιομηχανίες». Η KPGM για το ισοζύγιο άνθρακα

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz