TM_318

12 3|7|2023 #318 Ένα σχεδόν πανομοιότυπο αντίγραφο του «αλόγου του άρματος της Σελήνης» από τα μάρμαρα του Παρθενώνα, το οποίο βρίσκεται ανάμεσα στα εκθέματα του Βρετανικού Μουσείου, κατασκεύασε ρομπότ της εταιρεί ας TorArt , η οποία ει- δικεύεται στην παροχή υπηρεσιών στον τομέα της γλυπτικής τέχνης. Όπως αναφέρεται στη γαλλική εφημερί- δα Les Echos, μεγάλοι σύγχρονοι καλλι- τέχνες, όπως ο Κουνς και ο Χιρστ, έχουν κάνει χρήση των υπηρεσιών της TorArt, η οποία μεταξύ άλλων επιθυμεί μέσω της τεχνολογίας που έχει αναπτύξει «να εν- θαρρύνει τα μεγάλα μουσεία να επιστρέ- ψουν ορισμένα έργα τέχνης στις χώρες προέλευσής τους». Στο δημοσίευμα αναφέρεται, επίσης, ότι το αντίγραφο δημιουργήθηκε κατόπιν παραγγελίας του IDA (Institute for Digital Archaeology), ο ιδρυτής του οποίου, Ροζέ Μισέλ, θέλησε να το χαρίσει στο Βρετανικό Μουσείο. Όμως το Βρετανικό Μουσείο αρνήθηκε να εκθέσει το αντί- γραφο, το οποίο βρήκε καταφύγιο στο Μουσείο Freud του Λονδίνου. «Ο αναπληρωτής διευθυντής του Βρετα- νικού Μουσείου μού είπε ότι οι άνθρω- ποι πηγαίνουν εκεί για να δουν πρωτό- τυπα κι όχι αντίγραφα. Έπρεπε να του υπενθυμίσω ότι στο μουσείο του εκτίθε- νται επί του παρόντος 50.000 αντίγρα- φα!», δήλωσε στη γαλλική εφημερίδα ο ιδρυτής του IDA. Institute for Digital Archaeology Αντίγραφο από τα μάρμαρα του Παρθενώνα Η ελβετική Fruit Union είναι ο παλαιότερος και μεγαλύτερος οργανισμός αγροτών φρούτων στην Ελβετία, εδώ και 111 χρό- νια. Για το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας της, είχε ως σύμβολο ένα κόκκινο μήλο με έναν λευκό σταυρό – την ελβετική εθνική σημαία, δηλαδή − πάνω σε ένα από τα πιο συνηθισμένα φρού- τα. Ο όμιλος, ωστόσο, ανησυχεί πλέον ότι μπορεί να χρειαστεί να αλλάξει το λογότυπό του, επειδή η Apple προσπαθεί να κερ- δίσει δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας πάνω στις απεικονίσεις των μήλων. «Δυσκολευόμαστε να το καταλάβουμε αυτό, γιατί δεν είναι σαν να προσπαθούν να προστατεύσουν απλά το δαγκωμένο μήλο τους», λέει ο διευθυντής της Fruit Union Suisse, Jimmy Mariéthoz, αναφερόμενος στο εμβληματικό λογότυπο της εταιρείας. «Ο στόχος τους εδώ είναι πραγματικά να κατέχουν τα δικαιώματα σε όλα τα μήλα». Οι προσπάθειες της Apple να εξασφαλίσει το εμπορικό σήμα στην Ελβετία χρονολο- γούνται από το 2017, όταν ο τεχνολογικός γίγαντας υπέβαλε αίτηση στο Ελβετικό Ινστιτούτο Πνευματικής Ιδιοκτησίας (IPI) ζητώντας τα δικαιώματα IP για απεικόνιση της ποικιλίας μή- λων Granny Smith. Το αίτημα κάλυπτε έναν εκτενή κατάλογο πιθανών χρήσεων − κυρίως σε ηλεκτρονικά, ψηφιακά και οπτι- κοακουστικά καταναλωτικά αγαθά και υλικό. Η IPI αποδέχθη- κε εν μέρει το αίτημα της Apple το περασμένο φθινόπωρο, λέγοντας ότι η Apple θα μπορούσε να έχει δικαιώματα σχετικά με ορισμένα μόνο από τα αγαθά που ήθελε και την άνοιξη, η Apple ξεκίνησε νέα έκκληση. «Δεν επιδιώκουμε να ανταγωνιστούμε την Apple. Δεν έχουμε σκοπό να πάμε στον ίδιο τομέα με αυτούς», λέει ο Mariéthoz, προσθέτοντας ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που είχαν οι 8.000 μήλο-καλλιεργητές που εκπροσωπεί ήταν ότι «η Apple δεν εφηύρε ξαφνικά τα μήλα. Είμαστε εδώ και 111 χρό- νια ενεργοί, πολύ πριν από την Apple. Και νομίζω ότι τα μήλα υπάρχουν πολύ πιο πριν απ’ όλους μας». Μια έρευνα το 2022 από το Tech Transparency Project, μια μη κερδοσκο- πική εταιρεία που ερευνά την Big Tech αγορά, διαπίστωσε ότι μεταξύ 2019 και 2021, η Apple υπέβαλε περισσότερες δικαστικές αιτήσεις σχετικά με τα εμπο- ρικά σήματα της − προσπάθειες επιβο- λής της IP της σε άλλες εταιρείες − από τις Microsoft, Facebook, Amazon και Google μαζί . Τα τελευταία χρόνια, η Apple επιδίωξε δικαστικές διαμάχες με μια εφαρμογή προετοιμασίας γευμάτων με λογότυπο ένα μήλο, έναν τραγουδιστή ονόματι Frankie Pineapple, μια γερ- μανική ποδηλατική διαδρομή με σήμα της το μήλο, ένα ζευγάρι κατασκευαστών χαρτικών και μια σχολική περιοχή, περιπτώσεις που είχαν όλες σήμα τους το μήλο. Η εταιρεία επίσης έδωσε μια μάχη δεκαετιών με τη μουσική εταιρεία των Beatles, Apple Corps, η οποία έχει κι αυτή ένα μήλο για λογότυπό της! Η Apple θέλει... όλα τα μήλα του κόσμου

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz