TM_21

2 1|3|2022 #021 Του Γιώργου Καλούμενου x Θεατής σε ένα άνευ προηγουμένου ενερ- γειακό θρίλερ με τεράστια επίπτωση στα λειτουργικά κόστη και τις τιμές των πρώ- των υλών έχει γίνει η παγκόσμια βιομη- χανία, βλέποντας ανήμπορη τα βασικά ενεργειακά προϊόντα, όπως το φυσικό αέριο, το ρεύμα και το πετρέλαιο να παίρνουν κυριολεκτικά «φωτιά» στις διε- θνείς αγορές. Είναι χαρακτηριστικό ότι το φυσικό αέριο έκανε άλμα 46% και το ρεύ- μα 34% την ημέρα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, ενώ και το πετρέλαιο ξε- πέρασε τα 100 δολάρια το βαρέλι. Το γεγονός αυτό έχει ήδη πυροδοτήσει έναν αρμαγεδώνα ακρίβειας σε όλες τις κρίσιμες πρώτες ύλες παγκοσμίως με τη βιομηχανία της τεχνολογίας να είναι από τα μεγαλύτερα θύματα της ουκρα- νικής κρίσης. Κι αυτό γιατί η σύγκρουση με τη Ρωσία επηρεάζει την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα για μία σειρά πρώτων υλών και βασικών μετάλλων, όπως ο χαλκός και το νικέλιο, και βέ- βαια το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, καθώς η παραγωγή τους στις περιοχές αυτές είναι μεγάλη. Ο χαλκός και το νικέλιο H Ουκρανία αύξανε σταθερά τις εξαγω- γές πρώτων υλών τα τελευταία χρόνια και είναι, επίσης, μεγάλος προμηθευ- τής μεταλλευμάτων, ενώ η Ρωσία ελέγ- χει περίπου το 10% των παγκόσμιων αποθεμάτων χαλκού και είναι μεγάλος παραγωγός νικελίου και πλατίνας. Το νι- κέλιο είναι βασική πρώτη ύλη που χρη- σιμοποιείται για την παραγωγή μπατα- ριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ ο χαλκός χρησιμοποιείται ευρύτατα στη βιομηχανία ηλεκτρονικών και στις κατα- σκευές κατοικιών. Η αμερικανική βιομηχανία chips βασί- ζεται στο ουκρανικής προέλευσης νέον και η Ρωσία εξάγει μία σειρά στοιχείων που είναι πολύ σημαντικά για την κατα- σκευή ημιαγωγών, μηχανών αεροσκα- φών, αυτοκινήτων και φαρμάκων. Αντίκτυπος και στην ηλεκτροκίνηση Ο αντίκτυπος των κυρώσεων ωστόσο μπορεί να πλήξει και τις αυτοκινητοβι- ομηχανίες σε ολόκληρο τον κόσμο, κα- θώς η Ρωσία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος προμηθευτής νικελίου στον κόσμο που χρησιμοποιείται στις μπαταρίες ιόντων λιθίου και παρέχει το 40% του παλλαδί- ου που χρησιμοποιείται στους καταλυ- τικούς μετατροπείς, το οποίο μπορεί να βρεθεί σε όλα τα οχήματα που κινούνται με βενζίνη, φυσικό αέριο, υγραέριο και diesel. Εάν η Ρωσία διακόψει τις προ- μήθειες παλλαδίου, οι αυτοκινητοβιο- μηχανίες θα πρέπει να βρουν εναλλα- κτικές προμήθειες, διαφορετικά δεν θα μπορούν να κατασκευάσουν οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αξιοσημείωτο είναι ότι ακόμη και πριν τα ρωσικά στρατεύματα εισβάλουν στην Ουκρανία, η τιμή του σπάνιου μετάλλου είχε εκτοξευθεί. Στα μέσα Δεκεμβρίου, το παλλάδιο έφτασε στα 1.600 δολάρια η ουγγιά, ενώ την προηγούμενη εβδο- μάδα στα 2.400 δολάρια. Τέτοιες αυξή- σεις τιμών θα μπορούσαν να προσθέ- σουν πάνω από 150 δολάρια στο μέσο κόστος ενός νέου οχήματος και περισ- σότερα από 200 δολάρια σε αυτοκίνητα τύπου SUV, pickup και σπορ αυτοκίνητα με μεγαλύτερους κινητήρες. Εάν περιοριστούν οι προμήθειες Νικελί- ου, αυτό θα μπορούσε να επιβραδύνει την παραγωγή των μπαταριών που χρη- σιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα και να προκαλέσει πλήγμα στην παγκό- σμια μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Υπάρχουν πρόσθετες πηγές νικελίου, όπως η Ινδονησία και οι Φιλιππίνες, αλλά η ζήτηση και οι τιμές αυξάνονται και οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα βρε- θούν αντιμέτωπες με τις ίδιες προκλή- σεις που έχουν διαπιστωθεί στο παλλά- διο, σύμφωνα με τους αναλυτές. Θρίλερ ακρίβειας σε ενέργεια και πρώτες ύλες τρομοκρατεί την τεχνολογική βιομηχανία

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz