Skip to main content
21 February 2025 06:48

Κίνδυνοι για τους kidfluencers στο διαδίκτυο

Τα παιδιά σήμερα συχνά περιγράφονται ως «ψηφιακοί αυτόχθονες» (digital natives). Η Generation Alpha (οι γεννημένοι από το 2010 και μετά) έχει μεγαλώσει περιτριγυρισμένη από τις τεχνολογικές δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο, οπότε δεν αποτελεί έκπληξη το ότι αξιοποιεί ενεργά όλα τα οφέλη που προσφέρει η ψηφιακή εποχή. Από την ηλικία των τριών ετών, τα περισσότερα παιδιά παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια και παρακολουθούν βίντεο σε τακτική βάση.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Kaspersky, πολλά παιδιά κάτω των οκτώ ετών γνωρίζουν ήδη πώς να πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές μόνα τους. Μέχρι την ηλικία των 10 ετών, έχουν ήδη κατακτήσει τις βασικές αρχές του προγραμματισμού και των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.

Μια τάση των τελευταίων ετών δείχνει ότι για όλο και περισσότερα παιδιά, το διαδίκτυο δεν είναι απλώς ένας χώρος όπου ξοδεύουν το χαρτζιλίκι τους και διασκεδάζουν. Είναι, επίσης, μία πλατφόρμα για έκφραση και δημιουργική κερδοφορία. Πάνω από το 70% των νέων στις ΗΠΑ και την Ευρώπη δηλώνουν ότι είναι σημαντικό να έχουν δικά τους έσοδα, ενώ το 42% των εφήβων κερδίζει ήδη χρήματα διαδικτυακά.

Οι «Kidfluencers» με χιλιάδες συνδρομητές και συμβόλαια με μεγάλες μάρκες αποτελούν πλέον σήμα κατατεθέν της σύγχρονης εποχής. Χάρη στο πρωτότυπο περιεχόμενο, την ικανότητά τους να ακολουθούν τις τελευταίες τάσεις, τις εντυπωσιακές εικόνες και τις αυθεντικές ιστορίες από την καθημερινότητά τους, τα παιδικά blogs κερδίζουν γρήγορα δημοσιότητα.

Ο αριθμός των συνδρομητών στο YouTube, το Instagram και το TikTok των 5 κορυφαίων ανήλικων influencers παγκοσμίως φτάνει σε ορισμένες περιπτώσεις τις εκατοντάδες εκατομμύρια. Τα ετήσια έσοδά τους ξεπερνούν κατά μέσο όρο τα αρκετά εκατομμύρια δολάρια, ενώ οι κορυφαίοι influencers κερδίζουν από 10 έως 30 εκατομμύρια δολάρια ετησίως – και οι περισσότεροι από αυτούς δεν έχουν καν φτάσει στην εφηβεία! Ο πιο κοινός τρόπος για ένα παιδί να κερδίσει χρήματα από το blog του είναι μέσω διαφημιστικών συμβολαίων. Τα τελευταία χρόνια, οι στρατηγικές προώθησης πολλών brands που απευθύνονται σε παιδιά βασίζονται κυρίως στη συνεργασία με νεαρούς bloggers. Τόσο οι παγκοσμίου φήμης εταιρείες, όπως η Mattel, η Hasbro ή η Lego, όσο και μικρότερα τοπικά brands, δείχνουν ενδιαφέρον για τα παιδικά blogs.

Παράλληλα, τα παιδιά που ασχολούνται με το blogging μπορεί να εκτεθούν σε πιθανούς κυβερνοκινδύνους. Αυτοί μπορεί να περιλαμβάνουν μηνύματα phishing, τα οποία παριστάνουν προσφορές συνεργασίας και αποστέλλονται από επιτιθέμενους που παριστάνουν εκπροσώπους των brands. Ακολουθώντας έναν σύνδεσμο ή ανοίγοντας ένα συνημμένο έγγραφο σε τέτοιου είδους μηνύματα, μπορεί να γίνει λήψη κακόβουλου λογισμικού στη συσκευή του παιδιού, προκαλώντας απώλεια προσωπικών δεδομένων ή χρημάτων και κλοπή λογαριασμού. Για να παραπλανήσουν τους χρήστες, οι επιτιθέμενοι δημιουργούν ψεύτικες σελίδες που μοιάζουν πολύ με τους αυθεντικούς ιστότοπους των brands. Οι νεαροί bloggers και οι γονείς τους, οι οποίοι συχνά λειτουργούν ως διαχειριστές, πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί όταν λαμβάνουν μηνύματα από άγνωστους αποστολείς, επαληθεύοντας την πηγή και τους συνδέσμους, καθώς και χρησιμοποιώντας αξιόπιστες λύσεις κυβερνοασφάλειας που αποτρέπουν το κλικ σε κακόβουλους συνδέσμους.

Όταν πρόκειται για τα παιδιά και τα διαδικτυακά παιχνίδια, η συζήτηση συνήθως επικεντρώνεται στο πόσα χρήματα και πόσο χρόνο ξοδεύουν τα παιδιά παίζοντας. Ωστόσο, πολλοί νεαροί gamers έχουν βρει τρόπους να αξιοποιούν την αγαπημένη τους δραστηριότητα: Ο προγραμματισμός, η σύνταξη κριτικών, η αξιολόγηση παιχνιδιών και τα στοιχήματα είναι μερικοί τρόποι με τους οποίους τα παιδιά μπορούν να κερδίσουν χρήματα μέσω των παιχνιδιών. Κάποια παιδιά μπορεί επίσης να διαγωνίζονται επαγγελματικά στα κυβερνοαθλήματα και να συμμετέχουν σε περιφερειακά και διεθνή τουρνουά, κερδίζοντας μεγάλα χρηματικά έπαθλα.

ΤΕΥΧΟΣ 679

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ