Skip to main content

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

3 March 2022 09:01

Θρίλερ ακρίβειας σε ενέργεια και πρώτες ύλες τρομοκρατεί την τεχνολογική βιομηχανία

Του Γιώργου Καλούμενου

Θεατής σε ένα άνευ προηγουμένου ενεργειακό θρίλερ με τεράστια επίπτωση στα λειτουργικά κόστη και τις τιμές των πρώτων υλών έχει γίνει η παγκόσμια βιομηχανία, βλέποντας ανήμπορη τα βασικά ενεργειακά προϊόντα, όπως το φυσικό αέριο, το ρεύμα και το πετρέλαιο να παίρνουν κυριολεκτικά «φωτιά» στις διεθνείς αγορές. Είναι χαρακτηριστικό ότι το φυσικό αέριο έκανε άλμα 46% και το ρεύμα 34% την ημέρα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, ενώ και το πετρέλαιο ξεπέρασε τα 100 δολάρια το βαρέλι.

Το γεγονός αυτό έχει ήδη πυροδοτήσει έναν αρμαγεδώνα ακρίβειας σε όλες τις κρίσιμες πρώτες ύλες παγκοσμίως με τη βιομηχανία της τεχνολογίας να είναι από τα μεγαλύτερα θύματα της ουκρανικής κρίσης. Κι αυτό γιατί η σύγκρουση με τη Ρωσία επηρεάζει την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα για μία σειρά πρώτων υλών και βασικών μετάλλων, όπως ο χαλκός και το νικέλιο, και βέβαια το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, καθώς η παραγωγή τους στις περιοχές αυτές είναι μεγάλη.

Ο χαλκός και το νικέλιο

H Ουκρανία αύξανε σταθερά τις εξαγωγές πρώτων υλών τα τελευταία χρόνια και είναι, επίσης, μεγάλος προμηθευτής μεταλλευμάτων, ενώ η Ρωσία ελέγχει περίπου το 10% των παγκόσμιων αποθεμάτων χαλκού και είναι μεγάλος παραγωγός νικελίου και πλατίνας. Το νικέλιο είναι βασική πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται για την παραγωγή μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ ο χαλκός χρησιμοποιείται ευρύτατα στη βιομηχανία ηλεκτρονικών και στις κατασκευές κατοικιών.

Η αμερικανική βιομηχανία chips βασίζεται στο ουκρανικής προέλευσης νέον και η Ρωσία εξάγει μία σειρά στοιχείων που είναι πολύ σημαντικά για την κατασκευή ημιαγωγών, μηχανών αεροσκαφών, αυτοκινήτων και φαρμάκων.

Αντίκτυπος και στην ηλεκτροκίνηση

Ο αντίκτυπος των κυρώσεων ωστόσο μπορεί να πλήξει και τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε ολόκληρο τον κόσμο, καθώς η Ρωσία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος προμηθευτής νικελίου στον κόσμο που χρησιμοποιείται στις μπαταρίες ιόντων λιθίου και παρέχει το 40% του παλλαδίου που χρησιμοποιείται στους καταλυτικούς μετατροπείς, το οποίο μπορεί να βρεθεί σε όλα τα οχήματα που κινούνται με βενζίνη, φυσικό αέριο, υγραέριο και diesel. Εάν η Ρωσία διακόψει τις προμήθειες παλλαδίου, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να βρουν εναλλακτικές προμήθειες, διαφορετικά δεν θα μπορούν να κατασκευάσουν οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Αξιοσημείωτο είναι ότι ακόμη και πριν τα ρωσικά στρατεύματα εισβάλουν στην Ουκρανία, η τιμή του σπάνιου μετάλλου είχε εκτοξευθεί. Στα μέσα Δεκεμβρίου, το παλλάδιο έφτασε στα 1.600 δολάρια η ουγγιά, ενώ την προηγούμενη εβδομάδα στα 2.400 δολάρια. Τέτοιες αυξήσεις τιμών θα μπορούσαν να προσθέσουν πάνω από 150 δολάρια στο μέσο κόστος ενός νέου οχήματος και περισσότερα από 200 δολάρια σε αυτοκίνητα τύπου SUV, pickup και σπορ αυτοκίνητα με μεγαλύτερους κινητήρες.

Εάν περιοριστούν οι προμήθειες Νικελίου, αυτό θα μπορούσε να επιβραδύνει την παραγωγή των μπαταριών που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα και να προκαλέσει πλήγμα στην παγκόσμια μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Υπάρχουν πρόσθετες πηγές νικελίου, όπως η Ινδονησία και οι Φιλιππίνες, αλλά η ζήτηση και οι τιμές αυξάνονται και οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα βρεθούν αντιμέτωπες με τις ίδιες προκλήσεις που έχουν διαπιστωθεί στο παλλάδιο, σύμφωνα με τους αναλυτές.

Τεύχος 21

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ